top of page
Wit marmer
krekel gold_edited.png

Gespot!

Auto & Fiets

Lotus tech toont de ESG-visie: De toekomst van duurzame mobiliteit stimuleren.

Lotus Technology Inc. (“Lotus Tech” of het “Bedrijf”), een toonaangevende wereldwijde fabrikant van luxe elektrische voertuigen, heeft vandaag een nieuwe video uitgebracht waarin de transitie naar duurzame mobiliteit wordt getoond.


Lotus kondigde in 2018 voor het eerst zijn Vision80-strategie aan om tegen 2028 te transformeren naar een wereldwijd volledig elektrisch luxetechnologiemerk. De afgelopen zes jaar heeft het bedrijf meer dan 75 jaar expertise op het gebied van techniek en prestaties, met geavanceerde technologieën, samengebracht om elektrische voertuigen die zijn ontworpen om een ​​nieuwe standaard te zetten voor uitmuntende auto's.


Als onderdeel van haar zakelijke langetermijndoelstelling heeft Lotus een reeks elektrische voertuigen gelanceerd die zijn ontworpen om de transitie naar elektrificatie te versnellen, waaronder de elektrische hypercar Evija; zijn eerste elektrische hyper-SUV, Eletre; en zijn eerste elektrische hyper-GT, Emeya.


Lotus heeft ook zijn eigen geavanceerde technologieën ontwikkeld, ontworpen om de laadinfrastructuur wereldwijd te verbeteren en de adoptie van elektrische voertuigen verder te vergroten. Dit omvat zijn eigen snellaadoplossingen, waaronder een ultrasnelle gelijkstroomlader van 450 kW, en superlaadoplossingen voor zonne-energieopslag om het gebruik van groene energie te maximaliseren.


Lotus Tech heeft vorig jaar haar eerste ESG-rapport gepubliceerd, waarin haar engagement wordt uiteengezet om tegen 2038 koolstofneutraliteit te bereiken, twee jaar vóór The Climate Pledge. Het bedrijf is lid van het United Nations Global Compact (UNGC) en voorstander van de International Sustainability Standards Board (ISSB) en heeft zijn acties afgestemd op de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties.


Om haar ambitie van koolstofneutraliteit te verwezenlijken, promoot Lotus het gebruik van hernieuwbare energie en andere duurzame praktijken voor de Lotus Global Smart Factory, die eigendom is van Geely voor de productie van de elektrische lifestyle-voertuigen van Lotus en die bewust is ontworpen met duurzaamheid als kern. De huidige maatregelen die al zijn geïmplementeerd, zijn onder meer het opvangen en gebruiken van het regenwater dat ter plaatse in het meer wordt opgevangen voor activiteiten, zoals het wassen van voertuigen. Hiermee wordt beoogd jaarlijks ongeveer 35.000 kubieke meter water te besparen. De fabriek beschikt ook over een fotovoltaïsche elektriciteitscentrale, die een jaarlijkse capaciteit heeft van meer dan 16 GWh.


Lotus heeft ook bewust zijn elektrische voertuigen van de volgende generatie, waaronder Eletre en Emeya, ontworpen met geavanceerde duurzame materialen die ook uit duurzame bronnen afkomstig zijn. Het bedrijf meet ook regelmatig de uitstoot van broeikasgassen voor al zijn producten en activiteiten, als onderdeel van zijn geavanceerde systemen voor het beheer van de CO2-uitstoot.

Auto & fiets

Nina Derwael laadt zich op voor Parijs

Van een formidabele comeback gesproken. Amper zes maanden na haar schouderoperatie heeft topgymnaste Nina Derwael haar ticket voor de Olympische Spelen beet. Maar de weg naar Parijs zal nog heel wat inspanningen vragen. Daarom zorgt Audi ervoor dat Nina zich comfortabel naar haar trainingen kan verplaatsen in een 100% elektrische Audi Q4 e-tron.


Haar verplaatsingen richting de Topsporthal - waar ze bijna dagelijks traint - doet Nina sinds een viertal maanden in een elektrische Audi Q4 e-tron. “Hiervoor had ik een hybride Audi Q3. Toen ik de vraag kreeg om over te stappen naar een 100% elektrische wagen, had ik daar aanvankelijk toch een beetje schrik voor. Vooral omtrent de laadpalen eigenlijk. In mijn huidige huurwoning heb ik er geen, dus dat creëerde toch een kleine bezorgdheid. Ondertussen heb ik wel manieren gevonden om daar makkelijk mee om te gaan. Zo heb ik een vaste plaats met laadpaal aan de Topsporthal, waar ik toch 6 dagen op 7 ben. Het is ondertussen een gewoonte geworden: zodra ik er ben, steek ik de stekker in … klaar. De wagen is gewoon aan het laden terwijl ik aan het trainen ben, ik hoef dus bijna nooit naar een tankstation of een snellader te rijden.”


Genieten in stilte 

Uiteraard willen we graag weten wat de turnkampioene vindt van het comfort van haar Audi Q4 e-tron. “Het design van het interieur vind ik zeer mooi. De mensen die met mij meerijden vertellen mij ook dat er achterin voldoende plaats is, heel comfortabel dus. En alhoewel dit een grote wagen is, accelereert hij prima. Vooral die eerste elektrische boost zorgt ervoor dat je snel vertrokken bent. Bij mijn vorige hybride Audi kreeg ik dat gevoel ook wanneer ik op de elektromotor aan het rijden was. Het volledig elektrisch rijden geeft mij een zekere rust. Als ik in mijn wagen stap, zijn er altijd twee mogelijkheden. Ofwel wil ik de muziek laten knallen, en dan ben ik blij dat ik die nu hoor in plaats van de motor. Ofwel kan ik na een dag wat overprikkeld zijn, en dan rij ik graag naar huis in complete stilte. Op zo’n moment is het wel fijn dat het ook echt stil is. Het is toch een andere manier van rijden. Dat merk je pas wanneer je er volledig aan gewend bent, en je dan terug in een wagen stapt met een verbrandingsmotor. Dan pas hoor je echt het verschil.”

bottom of page