Imago, tijdloos magazine voor ondernemers en vrije beroepen

Tekst & Foto’s: Kevin Logist – VOKA. Interview verschenen in het maandblad “Ondernemen” – December 2014.

Jan & Martine Tuerlinckx - Colon

Imago is het kwalitatieve lifestylemagazine uitgegeven door Maja Publishing. Al 27 jaar brengt het blad actuele en tegelijk ook tijdloze artikels aan een trouw lezerspubliek, vooral ondernemers en vrije beroepen. Het blad wordt via een gratis abonnement verdeeld in heel Vlaanderen en heeft ook een lokale invulling per provincie.

“In al de jaren dat we met Imago bezig zijn, heeft er nog nooit iemand een abonnement opgezegd wegens geen interesse. Het zegt iets over de sterkte van ons medium”, verklaart Jan Tuerlinckx, verantwoordelijk uitgever van Imago. Een opmerkelijke verwezenlijking.

 

Jan Tuerlinckx en Martine Colon zijn de drijvende krachten achter het magazine Imago. Met hun jarenlange ervaring in de uitgevers- en mediawereld bouwden zij het blad uit tot een vaste waarde met gemiddeld 60.000 abonnees in heel Vlaanderen.

Sterke basisprincipes
“Imago is een sterk concept gestoeld op drie basisprincipes”, zegt Tuerlinckx. “Het is een kwalitatief blad, waardoor je het niet zomaar weggooit. De inhoud wordt grotendeels geschreven door de eigen redactie en de verzending per post gebeurt met een zorgvuldig opgebouwd adressenbestand waarnaar de 60.000 exemplaren worden verstuurd.”

“Ons magazine wordt kwalitatief gedrukt, gelijmd met rug en afgewerkt met matvernis”, vult Martine Colon aan. “Alle technische aspecten worden met de meeste zorg aangepakt, waardoor het magazine een hoog ‘collector’-gehalte heeft. Daarnaast onderscheiden wij ons ook door een tijdloos imago en een tijdloze inhoud, gebracht door een ijzersterke redactie. Dat maakt dat het tijdschrift zelfs maanden na verschijning nog relevant kan zijn. Ideaal voor een wachtruimte of voor op de salontafel. Het magazine blijft ‘leesbaar’ en past uitstekend in elk decor of ontvangstruimte.”

“Daarnaast sturen wij het magazine naar een met zorg opgebouwde adressenlijst”, gaat Colon verder. “Wat ons onderscheidt van anderen, is dat wij hiermee erg vertrouwelijk omgaan. Wij respecteren sterk de privacy van onze abonnees. Je zal ons dus nooit deze gegevens zien commercialiseren. Het zou ook niet logisch zijn, aangezien dit adressenbestand de ruggengraat van ons succes is. Adverteerders weten dat ze dankzij een advertentie in Imago met een kogel schieten naar een specifieke doelgroep en niet met hagel zoals bij zoveel andere media. Men bereikt dus optimaal de beoogde doelgroep.”

Lezers zijn de beste ambassadeurs
“Onze adverteerders en ook onze lezers zijn de beste ambassadeurs voor het merk”, bevestigt Jan Tuerlinckx. “De eerste groep deelt ons magazine zelfs uit aan klanten en zakenrelaties. Bij de tweede groep, onze lezers, merken we dat de respons op acties of oproepen erg hoog ligt. Dat maakt van Imago dus een krachtig medium.”

“Eens per jaar brengen we ook een themanummer uit”, zegt Martine Colon. “Eén van de terugkerende thema is ‘Zakenvrouwen’ omdat we geloven dat er heel wat sterke vrouwelijke ondernemers zijn in Vlaanderen. Zij krijgen in Imago de kans om hun verhaal te brengen en zich te profileren, iets wat op veel bijval kan rekenen. Het is erg speciaal, omdat we hiermee uniek zijn in Vlaanderen. De interviews met vrouwelijke topfiguren en ondernemers kennen dankzij ons een groot én relevant bereik. Het is ook in dat kader dat Voka – Kamer van Koophandel arr. Leuven het themanummer ondersteunt, omdat zij geloven dat vrouwelijke ondernemers extra in de aandacht gezet moeten worden. Een ander voorbeeld zijn de ‘Stadspecials’ waarin onze steden en ook de actieve handelaars en bedrijven van de stad in kwestie hun troeven en activiteiten in kaart kunnen brengen.”

Imago is goed voor uw imago
“Onze adverteerders zijn erg belangrijk voor ons”, zegt Tuerlinckx. “Zowel de kleine als de grote, ze zijn voor ons allemaal even waardevol. Daarom besteden we er ook de nodige aandacht aan om niet te elitair over te komen. Dat is nochtans een gevaarlijke valkuil voor een exclusief lifestylemagazine. We willen geen adverteerders of lezers afschrikken. Zo kunnen we meer en meer bedrijven toch overtuigen om zich te profileren via Imago. Door het erg persoonlijk contact met de klanten maken we ook dikwijls offertes op maat ven de klant. Onze partners zijn voor ons geen nummer maar worden nog echt gesoigneerd.”

“Vaak krijgen we de vraag van bestaande of potentiële klanten hoeveel ze nu moeten besteden aan communicatie”, vertelt Colon. “Met een advertentie in Imago besteed je in elk geval een zinvol budget aan zichtbaarheid bij een zeer gerichte doelgroep. Afhankelijk van wat je kan spenderen, heeft dit absoluut een meetbaar effect. Dat kunnen niet al onze concurrenten zeggen. Sommige adverteerders werken bijvoorbeeld via een QR-code en weten precies wat een advertentie in ons magazine hen opbrengt. Ideaal, toch?”

De toekomst is digitaal… maar ook van papier
Imago vernieuwde wanneer u dit leest haar veelbezochte website: www.imagomagazine.eu. De stap naar digitaal werd daarmee met overtuiging verdergezet: “Wij zien de vernieuwing van onze website als dé ultieme ondersteuning voor het magazine. Ook de sociale media zullen het magazine mee ondersteunen. Na het verschijnen van de papieren editie komt dat bewuste nummer ook steeds gratis online op de website, wat resulteert in een nog groter bereik. Maar digitaal zal print nooit helemaal vervangen. Voor actualiteitsbladen en nieuwsdragers is dat veel meer een bedreiging. Maar voor magazines als Imago of voor duidingsbladen is er geen beter alternatief dan papier”, verzekert Tuerlinckx ons. “Je zal in een wachtruimte bij de dokter toch geen tablet zien liggen met daarop allerlei magazines, nietwaar? Nee, in de juiste setting hebben de gedrukte media nog steeds een belangrijke rol te spelen. Ook gevoelsmatig, merk je dat mensen toch graag dat contact hebben met het papier. Daarom dat wij daar per se het verschil willen maken met de kwaliteit van het magazine.”

“Wat de toekomst brengt, kan ik uiteraard niet zeggen. Maar wat zeker is, is dat Imago er vandaag staat. Na 27 jaar een trouw lezerspubliek te hebben uitgebouwd gekoppeld aan de kwaliteit waarmee we naar de klanten stappen, maak ik mij niet al te veel zorgen. Er breken nog mooie tijden aan voor de verdere ontwikkeling van het magazine. Wij zijn hiermee dan ook zeer gepassioneerd bezig”, besluit Tuerlinckx.
Meer info over het concept : www.imagomagazine.eu.